OOooh! Chainsaw to the dick... o.0

Lördagen passerade utan några större katastrofer. Jobb på Jernbolaget som vanligt och, hör och häpna, det strulade inte ens(!!). T.o.m. kortläsaren fungerade hela dagen och jag hade inte heller några jobbiga kunder, mer eller mindre iaf.

När jag kom hem skruvade jag sönder instrumentpanelen på bilen (en prima Volvo 740 -88) för se om det gick få belysningen att fungera. Varningslamporna funkar och hastighetsmätaren och varvtalsräknaren funkar men ingen bakgrundsbelysning och varken bensin- eller temperaturmätaren fungerar. Efter lite pillande kunde jag iaf konstatera att det var "reostaten" som var trasig.

(Sidospår:
"Reostat" från wikipedia:
"The most common way to vary the resistance in a circuit is to use a variable resistor or a rheostat. A rheostat is a two-terminal variable resistor. Often these are designed to handle much higher voltage and current.
"
Hmm få se nu, om definitionen av en reostat är ett variabelt motstånd med två terminaler utvecklad för höga spänningar och strömmar så är det inte en sån som sitter i vår bil. Ändå påstår Kopplingsschemat det och även många sidor på internet. oavsett om man refererar till hela enheten (ett litet kretskort på baksidan av instrumentpanelen) eller det variabla motstånd som sitter påkretskortet så har båda TRE terminaler, 12V klassas inte som hög spänning, totala strömmen som den hanterar på max effekt (4 lampor á 12V, 3W) blir 1A, ligger väl kanske i gråzonen för vad som klassas som "hög" -ström.. Anyway min poäng är iaf att jag skulle kalla det för en vanlig "potentiometer" och inte "reostat", och jag tycker det är kul att tjafsa om bagateller!... när jag kan göra det utan att nån säger emot... typ på en blogg...)




På kvällen kom Lillemors kompis hit och dom skulle kolla på Wild Hogs... Jag flydde till en kompis istället och vi knäckte "South Park Tower Defence" på Xbox, COOOOOOOMPLUEEEEEEEEETUUUUU!!

Idag (söndag) har jag fått tag i en "ny" reostat via min brors chefs mammas bil. Eller det kanske var chefensbil men det stog på mammansgård... anyway nu funkar skiten iaf! Nu ska jag bara komma på nån vettig lösning för att få bensinmätaren att funka. Har ingen aning om det är själva mätaren som är trasig, givaren i tanken eller bara dålig kontakt i nån kabel där emellan. Utöver det är det nog bara stereon kvar att fixa på bilen, fast det beror ju på hur noga man är. Det är nog bara stereon kvar om man bara räknar de sakerna som stör mig mest iaf! hmm måste rikta munstyckena till spolarvätska också... och fixa kontakten till en av lamporna i reg-skyltsbelysningen... lackskadorna... fjädern (om det är en sån??) i hantaget i baggageluckan... Skyddsluckan i benutrymmet på förarsidan... skaffa nya säten... m.m. m.m...   >_<

Har varit hos föräldrarna på "luddag" (kombinerad Lunch/middag) också. Finns inte mycket som slår mammas mat!

Kollade lite på "Vem kan slå Filip & Fredrik" och en av grenarna var boxning. Blev riktigt sugen på att börja boxas igen men sen fotbollssäsongen slutade har formen rasat utför, med undantag för några sporadiska desperata träningstillfällen, så innan jag är i någon som helst form för att boxas krävs en hel del förarbete *suck*.

Until next time... I'M BATMAN!! (<--- måste ses!)

Kommentarer
Postat av: Tommy

Tror dock inte att vi kan kalla oss män innan vi klarat det på hard. Kanske måste rekrytera en till skalle då.



....I'M BATMAN!

2009-10-19 @ 22:15:57
URL: http://lostSUNDAY.blogg.
Postat av: Anders

true, true... men har vi tagit 50 vågor i horde på 4 man borde det här vara en "walk in the (south) park" hah... hrm, humor... >_<

2009-10-20 @ 00:03:48
URL: http://blackfin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0